آرد بردفروت می تواند جایگزینی سالم برای سایر انواع نشاسته در غذاهای مدرن باشد

بردفروت، میوه ای که قرن ها در بسیاری از کشورهای جهان مورد استفاده قرار گرفته است، اکنون توسط تیمی از محققان بریتیش کلمبیا به عنوان یک ماده ی سالم و مغذی معرفی شد.

بردفروت( Breadfruit)، مدتهاست که جزء اصلی در رژیم غذایی بسیاری از افراد است.درخت نان یا بردفروت، گونه ای از درختان گلدار و از خانواده توت است که به وفور در مناطق گرمسیری و اقیانوس آرام جنوبی رشد می کند. نام این گیاه از بافت میوه ی رسیده ی آن گرفته شده که شبیه به نان تازه ی پخته شده‌ است. دکتر Susan Murch، محققUBC Okanagan ، توضیح داد که این میوه را می توان هنگام رسیدن خورد، یا خشک کرد و به صورت آرد درآورد و در بسیاری از انواع غذاها بجای آرد معمولی استفاده نمود.

دکتر Murch، استاد شیمی از دانشکده علوم  Irving K. Barber، گفت: بردفروت، یک محصول اصلی از جزایر اقیانوس آرام است که توانایی بهبود امنیت غذایی در سراسر جهان و کاهش دیابت را دارد. در حالی که مردم از آن برای هزاران سال استفاده کرده اند، دانش علمی اساسی در مورد تأثیرات رژیم غذایی مبتنی بر بردفروت در انسان و حیوانات وجود ندارد.

بردفروت را می توان برداشت کرد و خشک نمود و به صورت آرد فاقد گلوتن درآورد. برای این پروژه ، محققان چهار بردفروت از یک درخت در هاوایی داشتند که به آزمایشگاه دکتر Murch آورده شد. یینگ لیو، دانشجوی دکترای پرفسور مورچ، این مطالعه را با هدف بررسی هضم و تأثیر یک رژیم غذایی مبتنی بر بردفروت انجام داد.

لیو می گوید: مطالعات دقیق و منظمی در مورد تأثیرات رژیم غذایی بردفروت قبلاً انجام نشده بود و ما می خواستیم به توسعه ی استفاده از بردفروت به عنوان یک محصول پایدار، سازگار با محیط زیست و با تولید بالا کمک کنیم.

مطالعات اندکی که بر روی این محصول انجام شده است، نشان می دهد که شاخص گلایسمی بردفروت پایین است و با شاخص گلایسمی بسیاری از محصولات اصلی مانند گندم، کاساوا، یام و سیب زمینی قابل مقایسه می باشد.

لیو، كه تحقیق خود را با همكاران گروه تحقیقات بهداشتی و بهداشتی مواد غذایی طبیعی موسسه فناوری بریتیش كلمبیا و موسسهی بردفروت باغ گیاه شناسی ملی گرمسیری در هاوایی انجام داده است، می گوید: هدف از مطالعه ی فعلی ما، تعیین این موضوع است که آیا رژیم غذایی حاوی آرد بردفروت نگرانی های جدی برای سلامتی در بر دارد یا خیر؟

محققان مجموعه ای از مطالعات، را با استفاده از آرد حاصل از میوه های خشک بردفروت طراحی کردند که می تواند اطلاعاتی در مورد تأثیر رژیم غذایی مبتنی بر بردفروت را بر موش ها و همچنین یک مدل هضم آنزیمی ارائه دهد.

محققان تشخیص دادند که هضم پروتئین بردفروت نسبت به پروتئین گندم در مدل هضم آنزیمی آسان تر است و سرعت رشد و وزن بدن موش هایی که از رژیم غذایی بردفروت استفاده می کردند، نسبت به موش های تغذیه شده با رژیم استاندارد به طور قابل توجهی بالاتر بود.

لیو همچنین خاطرنشان کرد که مصرف آب توسط موشهای گروه رژیم غذایی بردفروت به طور قابل توجهی بیشتر از موشهای گروه رژیم گندم بود و در پایان آزمایش سه هفته ای، ترکیب بدنی موش های تغذیه شده با رژیم مبتنی بر بردفروت و گروه رژیم مبتنی بر گندم مشابه بود.

لیو می گوید: به عنوان اولین مطالعه بر روی رژیم غذایی کامل و طراحی شده با بردفروت، داده های ما نشان داد که یک رژیم غذایی مبتنی بر بردفروت هیچ تأثیر سمی ایجاد نمی کند. درک بنیادی از تأثیر هضم و رژیم های غذایی بردفروت بر سلامتی برای تبدیل بردفروت به عنوان یک ماده اصلی یا یک ماده غذایی کاربردی در آینده ضروری است.

وی اضافه کرد که استفاده از بردفروت مقوی و پایدار است و می تواند باعث پایداری مواد غذایی برای بسیاری از جمعیت در جهان شود. به عنوان مثال، متوسط ​​مصرف روزانه غلات در ایالات متحده 189 گرم در روز است. لیو پیشنهاد کرد اگر فردی همین مقدار از بردفروت پخته شده بخورد، می تواند تقریباً 57 درصد فیبر مورد نیاز روزانه، بیش از 34 درصد پروتئین مورد نیاز بدن و همزمان ویتامینC ، پتاسیم، آهن، کلسیم و فسفر را دریافت کند.

لیو می گوید: به طور کلی، این مطالعات از بردفروت به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل از نظر غذایی حمایت کردند. آرد تولید شده از بردفروت، فاقد گلوتن، شاخص گلایسمی پایینی دارد و حاوی مواد مغذی و کاملی برای استفاده در غذاهای مدرن است.

این مطالعه اخیراً در PLOS ONE منتشر گردید.

منبع:

Liu, Y., et al. (2020) Breadfruit flour is a healthy option for modern foods and food security. PLOS ONE. doi.org/10.1371/journal.pone.0236300.

https://www.news-medical.net/news/20200917/Breadfruit-flour-found-to-be-a-healthy-alternative-to-other-starches-for-modern-foods.aspx